MALAYSIA

-- Martin & Ineke
-- Vera en Denis
-- Carola Rood
-- Hanneke en Wil (deel 1)
-- Hanneke en Wil (deel 2)
-- Kala Chielens

Rondreis MALEISIË

Ton Stegers en Ria Prins

Landgraaf/Vlaardingen 22 januari
Vandaag door Liekie naar Schiphol gebracht, we deden rustig aan omdat we al via de “Schipholsite” gezien hadden dat we 2 uur vertraging zouden hebben.
Wij reizen weer met alleen een vliegticket. Dit keer geboekt bij tix.nl
Uiteindelijk zijn we ingecheckt en onze vlucht vertrok om 17.00 uur i.p.v. 14.40 uur.
Maar ja niet geklaagd we hebben vakantie en we zitten droog.
Het toestel de A380-800 is echt heel bijzonder, als hij aan komt taxiën zie je een enorm gevaarte op je afkomen. Het interieur is ook heel Design en zelfs de ovale raampjes zijn uitgevoerd met wortelnoten kozijnen.
De Airbus A380 is op dit moment het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het widebody-vliegtuig beschikt over twee verdiepingen en biedt plaats aan maximaal 853 passagiers. Bij een gemiddelde configuratie passen er 555 personen in.

Airbus A380 (foto: Ton en Ria)

Bij het vertrek vanaf Amsterdam had je het gevoel dat je weggleed, het is allemaal heel geruisloos en net als of je in een zweefvliegtuig zit.
Het eten was ook heerlijk, nooit zo lekker gegeten op, deze hoogte, vooral de Walddorfsalade was super.
Aan boord: Bellen, Internetten, Wifi, enz. enz.
En de nieuwste films zorgen ervoor dat je je niet verveeld.
Aangekomen op Dubai met vertraging dus, dus rennen om het volgende toestel te krijgen naar Kuala Lumpur. Dubai zit volledig in de mist. We hebben bij de landing een uur boven Dubai gecirkeld i.v.m de dikke mist.
Ons vliegtuig net op het nippertje gehaald nadat we door de hele luchthaven gerend waren, lift omhoog, dan een treintje, dan weer een roltrap ,lift omlaag enz. enz. Dan zitten we om 4 uur in de ochtend (Dubai tijd) eindelijk in het toestel.
Hierna begon de misère. Wij hebben eerst meer dan 7 uur in het vliegtuig gezeten. Om telkens een metertje op te schuiven richting startbaan. Toen bleek dat we door die 5 uur taxiën te weinig brandstof over hadden dus weer terug om bij te tanken.
Geloof me maar, daar wordt je een klein beetje gek van. Tot overmaat van ramp moest toen de hele crew gewisseld worden, omdat ze anders over hun werktijdenlimiet heen gingen.
En dan is het natuurlijk leuk meegenomen dat je op je monitor alle bewegingen van het vliegtuig kunt volgen, er zit een camera , op , onder en voor het vliegtuig en tijdens het vliegen was dit leuk maar nu zie je al uren geen beweging meer.
Dus uiteindelijk om 11.30 uur moesten we het vliegtuig uit, werden met bussen naar de vertrekhal gebracht (half uur rijden) daar moesten we wachten op nader order, maar die kwam maar niet. Iedereen zat maar uit te zoeken of je nu een nieuwe instapkaart nodig had of niet. Na kilometers gelopen te hebben van gate A naar B naar F enz. via liften , monorail en roltrappen maar vooral lopen zijn we uiteindelijk ingecheckt met ons oude internet ticket. Dus de organisatie van de Emirates was kl.... Maar voor de rest service, eten, comfort SUPER.

Kuala Lumpur
's Middags om 5 uur en uiteindelijk aangekomen (met weer 3 uur meer tijdsverschil) in Kuala Lumpur. We hebben een taxi genomen voor 20 euro voor een ritje naar ons hotel Ambassador. Het was een ritje van 60 kilometer.
De man achter de receptie van het hotel  (Ambassador) wakker gemaakt,naar onze kamer, douchen en ontbijten . Daarna hebben we even 3 uurtjes bijgeslapen.
Rond 12 uur zijn we naar de Petronas Towers gereden en hebben tickets gekocht zodat we morgen de toren in kunnen. GIGANTISCH die metalen torens.
Nog lekker gegeten “ala italiano” en met de bus (gratis hier) naar ons hotel. Vanavond gaan we er weer op uit.
Eerste indruk ondanks ons kriebelig gevoel van onze heenreis (Jetlagfeeling).
Eerste indruk: Kuala Lumpur is een geweldige, mooie indrukwekkende stad. Superschoon, vriendelijke mensen , imposant.

27 januari 2013
Vanmorgen na ons ontbijt in The Ambassador eerst voorzichtig onze neus buiten de deur gestoken. Het is me een onweersbui van jewelste, oordovende knallen en fikse flitsen. Een echte moesson bui.
Wij hebben tickets voor de Petronas Tower om 9 uur. Eerst nog een tijdje op de bus gewacht maar toen maar snel een taxi genomen die ons door de vroege ochtendspits heen loodste en ons pal voor de deur afzette.

Petronas Towers Kuala Lumpur
De Petronas Twin Towers is een torencomplex in Kuala Lumpur, Bij de inwijding van het gebouw in 1998 was het het hoogste gebouw ter wereld. Op 17 oktober 2003 is het in hoogte overtroffen door Taipei 101. De Petronas Twin Towers blijven echter de hoogste identieke gebouwen ter wereld.
De twee spitsen bereiken een hoogte van 452 meter. Daarmee is het Petronas Twin Towers complex momenteel (2012) het op vijf na hoogste gebouw ter wereld. Het gebouw heeft 88 verdiepingen. De hoogste verdieping in het gebouw bevindt zich op 375 meter hoogte en het dak is 378,6 meter hoog.
De vorm van de torens is afgeleid van traditionele islamitische vormen.
De torens zijn met elkaar verbonden door een luchtbrug tussen de 41e en 42e verdieping. Op de brug worden slechts 1200 mensen per dag toegelaten. De brug is bedoeld om in geval van brand een vluchtroute naar de andere toren te creëren.
Aan de voet van de torens liggen onder meer een winkelcentrum en een concertzaal. De PUTRA-metrolijn loopt vlak achter de torens en heeft er een station. De torens maken deel uit van een groter project, het Kuala Lumpur City Centre; op de plaats van een oude renbaan is een groot park gerealiseerd met daar omheen hoogbouw.
In de toren bevinden zich in totaal 74 liften, 29 daarvan zijn dubbeldeks.
Na een volledige scan zoals op de luchthaven werden we in 2 groepjes met begeleiding van 2 politiemensen via een supersnelle lift naar de 43e verdieping geschoten waar de glazen/roestvrijstalen brug zich bevind.
Teleurstellend was het zicht in het begin, omdat er veel regendruppels op de ramen zaten waardoor het niet zo mooi fotograferen was.
Dit veranderde toen we op de 83e verdieping stonden en ook het weer iets helderder werd. Het was erg indrukwekkend.

Park bij de Petronas Towers (foto: Ton en Ria)

Toen we buiten kwamen was het weer opgeklaard en het was het weer bloedheet.
We hebben de Hop-On bus genomen waardoor we door KL kunnen pendelen.
We zijn naar het grootste openlucht vogelpark ter wereld gegaan waar we eerst even heerlijk gegeten hebben met naast ons tafeltje allerlei vogels die maar op je bord bleven kijken of ze wat eten konden pikken. Tijdens de wandeling door het enorme park begon het heel hard te regenen en donderen. Echt klappen waar je bang voor werd.
Weer de Hop-On bus in waar we beiden ff weg gedut waren. Toch nog die Jetlag.
Naar Chinatown geweest waar het zoals altijd heel leuk en gezellig was. We hebben nog 2 Ice-Watches gekocht voor 3 euro. Lachen dus en ze lopen ook nog exact op tijd. De grootste nep natuurlijk maar voor dat geld laat je dat natuurlijk niet liggen. Het was inmiddels weer bloed heet.
Terug naar ons hotel want het bleef maar regenen.
's Avonds zijn we bij ons in de buurt gaan eten en hebben we gewandeld.
Ria nog ff pinnen, maar ja hoor: hij deed het niet. De pas werd niet geaccepteerd . Morgen maar ff opnieuw proberen.
We hebben ons hotel nog even 2 dagen verlengd i.v.m. Het Thaipusam feest dat we gaan bezoeken op zondag.

28 januari 2013
Vanmorgen met de Monorail over de stad gesuisd richting Chowkit.
Er is hier een markt, in deze buurt wonen hoofdzakelijk moslims.
Door gereisd met de monorail richting KL Central. En van daaruit weer naar onze eigen buurt waar we ( alweer ) maar eens zijn gaan eten. Het weer is erg drukkend en als je een kilometer gelopen hebt ben je gesloopt. Het is 33 graden en de zon brand op je kop.
KUALA LUMPUR SHOPPING:
Naar een van de grote shopping malls geweest. Ongelooflijk 9 verdiepingen alleen maar computers, laptops, handy's en allemaal de nieuwste snufjes. Hier zie je echt geen oude modellen. Is er iets nieuws op de markt dan verdwijnt de oude voorraad. Hier is geen crisis , alles is booming... Overal stikke druk, winkels afgeladen vol. De Iphone 5 vliegt over de toonbank. Ook zijn er overal feesten en treden er bands of groepen op i.v.m. Chinees Nieuwjaar. Alles is versierd en het stikt van de rode lampionnen.
Op elke hoek van de straat staat wel beveiliging of politie. Ze zijn heel behulpzaam. Kijk je even om je heen omdat je twijfelt welke kant je uit moet dan komen ze naar je toe om te helpen. Soms zijn we de enige blanken op een terras of in bus en metro, en dat valt op en soms wordt je aangestaard maar wel op een aangename manier. Ze zijn heel erg vriendelijk.

Shopping Centre de Pavilion (foto: Ton en Ria)

Thaipusam festival

29 januari, Thaipusam
Vanmorgen met de monorail naar het Thaipusam feest geweest. Het speelt zich af bij de Batu Caves 13 km boven Kuala Lumpur.
Het is een jaarlijks festival dat bezocht word door 1 miljoen Hindoes.
Het doorboren van het lichaam is een van de opvallende onderdelen van het Thaipusam festival. Ze laten zich in trance brengen en doorboren gezicht en lichaam met haken en pijlen. Dan klimmen ze, soms met zware stellages op het hoofd de grot in. Via een steile trap bijna 300 treden omhoog.
Ja het is echt bloederig, sommigen hebben speren, prikkers door hun wangen gedaan of ze hebben hun hele rug vol met haken en trekken zo een zwaar voorwerp,met zich mee en gaan dan in de brandende zon de 279 trappen op lopen naar de grot.
Het was echt enorm druk en je waande je weer in India. Er zouden naar schatting van de politie 1,5 miljoen mensen op de been zijn.
We hebben het tot 2 uur uitgehouden en toen was het toch echt te heet en te massaal.
Morgenvroeg vliegen we met AirAsia naar Langkawi een eiland in het noorden.

Thaipusam: in de processie met een anfbeelding van Murugan (foto: Ton en Ria)

Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Copyright © 2001 - 2024 WINT All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite