MALAYSIA

-- Martin & Ineke
-- Vera en Denis
-- Carola Rood
-- Hanneke en Wil (deel 1)
-- Hanneke en Wil (deel 2)
-- Kala Chielens

Links
Contact

Reisverslag
van onze schitterende rondreis naar Sarawak, Sabah en Kuala Lumpur van 15 maart t/m 6 april 2003, geboekt bij Trav'elsland

Martin en Ineke Fierlier

DAG 1   zaterdag 15 maart
Amsterdam - Kuala Lumpur
We vertrokken met Malaysia Airlines MH17 om 12.00 uur vanaf Amsterdam naar Kuala Lumpur. Alles verliep prima op tijd. Aardige stewardessen. Goede vlucht gehad, helaas niet zoveel kunnen slapen omdat het voor ons nog avond was. Aan boord wat films gekeken en af en toe een kort dutje gedaan.

DAG 2   zondag 16 maart
Kuala Lumpur - Kuching
Aankomst  in Kuala Lumpur om 07.35 uur (dat is 00.35 uur Nederlandse tijd). Aansluitende vlucht van Kuala Lumpur naar Kuching met de MH2510. Ook nu weer alles prima op schema. Om 10.30 uur geland. In Kuching werden we al opgewacht door een gids, die ons naar ons hotel, het Holiday Inn, bracht. Mooie kamer met uitzicht op de rivier. Even de stad wat verkend en wat gegeten. Lekker weer, 35ºC. Terug naar het hotel en even een paar uur geslapen. 's Avonds wat gegeten bij Bensons Fish Restaurant. Overheerlijk!

DAG 3   maandag 17 maart
Kuching – Hilton Batang Ai Resort

Vandaag werden we om 9.00 uur opgehaald voor onze trip naar het Hilton Batang Ai Resort, een hotel dat in 1995 geheel in longhouse stijl gebouwd is. Onderweg in Serian gestopt om even over de markt te lopen. Vrij grote markt met veel groente, fruit, vlees en vis. Geen toerist te zien.
Lunch bij Ping Ong Café, eenvoudig maar goed eten. In de winkeltjes ernaast wat chips en chocolade gekocht voor de longhouse bewoners die we morgen gaan bezoeken.
De orchideeën en bekerplanten groeien hier gewoon in de berm langs de "snel"weg....

Om 16.00 uur kwamen we aan bij de veerboot die ons naar Hilton Batang Ai zou brengen. Ze hebben hier gewoon de vallei vol laten lopen en zo een reusachtig stuwmeer gecreëerd om stroom op te kunnen wekken.
Na een half uurtje varen waren we er al. Schitterend hotel, in "the middle of nowhere". Alles moet hier over het water worden aangevoerd. Het hotel heeft honderd kamers, maar er waren er maar 7 bezet. Wij hadden bijna een heel longhouse privé.

DAG 4   dinsdag 18 maart
Menyang Longhouse dagtocht
Na het ontbijt vertrokken we met een longboat, met gewone buitenboordmotor, naar het Menyang Longhouse.>Onderweg werden we kletsnat van de regen, maar meer nog van het buiswater. Na drie kwartier kwamen we daar aan. Om in het longhouse te komen moesten we een in een soort biels uitgehakte trap op. Spekglad, oppassen dus met onze grote Europese voeten. We werden verwelkomd door het hoofd van het Menyang Longhouse. Onze gids legde eerst van alles uit over hoe het er in een longhouse aan toe ging. De Iban mensen van het longhouse spraken helaas geen Engels. We kregen een soort zelf gestookte rijstwijn te drinken, eigenlijk best wel lekker. We mochten even rondkijken in de gemeenschappelijke gang van het longhouse, waar alle appartementen op uitkomen. In verband met instortingsgevaar mochten we niet op het "balkon" komen. Iedereen draagt hier gewone (sport)kleding. Samen met onze gids konden we een kijkje nemen in de woning van de hoofdman. Vrij simpel allemaal, maar wel een tv en stereoset. Dat ging niet te vaak aan omdat het aggregaat nogal wat petroleum gebruikt en ook hier moet alles over water aangevoerd worden. Het is hiervandaan ruim een uur varen naar de scholen en naar de bewoonde wereld. Na het longhouse bezoek moesten we een klein stukje varen voor onze
bbq-lunch aan de rivier bij de waterval. Heerlijk eten: verse vis, kip met groente gestoomd in bamboe en kleefrijst. Gewoon lekker met je handen eten!Daarna weer een uurtje terugvaren naar het Hilton Batang Ai. Met een gids aan het eind van de middag nog een wandeling van een uur door de omgeving gemaakt. Hij legde ons uit wat de locals doen met de diverse planten, o.a om te koken of voor medisch gebruik.

DAG 5   woensdag 19 maart
Hilton Batang Ai Resort - Kuching
Vandaag gaan we weer terug naar Kuching. Eerst een half uurtje met de boot, windkracht nul, zwemvesten verplicht! Daarna weer verder met ons busje. Lunch in Serian. Soort buffetlunch tussen de locale bevolking. Wij waren de enige blanken hier en trokken veel bekijks. Echt Maleisiësch eten: lekker. Nadat we weer hadden ingecheckt in het Holiday Inn weer even de stad ingelopen en aan de oever van de rivier wat gedronken. Prima uit te houden zo. Daarna nog een vis- en groentemarkt bekeken. Schitterend om al die waren zo uitgestald te zien liggen.

DAG 6   donderdag 20 maart
Sarawak Cultural Village  - City Tour
Na het ontbijt werden we om 8.30 uur opgehaald voor onze stadstour. Eerst naar Sarawak Cultural Village, waar zeven longhouses uit verschillende periodes en van verschillende stammen waren nagebouwd. Heel mooi gedaan. Bij de ingang kregen we een paspoort, dat we bij ieder longhouse konden laten afstempelen. Er werden ook demo's gegeven: weven, rijst malen, blaaspijpen maken, blaaspijp schieten, muziek maken, helaas wel met een versterker, soort koekjes bakken enz. enz. Ook lieten ze hier zien hoe het zit met de sago, de Sarawak peper, de vogelnestjes etc. Heel interessant allemaal. Na een leuke korte show hadden we hier een buffetlunch. Na de lunch door naar het kattenmuseum (Kuching betekent Kattenstad) waar ze werkelijk van alles over katten hadden verzameld, zelfs een kattenmummie uit het oude Egypte. Verder Whiskas reclames, kattenfoto's, beeldjes, kaarten enz. Leuk om te zien. Toen we weggingen zagen we op een TV bij de receptie dat de oorlog in Irak was begonnen... Vervolgens gingen we naar de Orchid Garden aan de overkant van de rivier. Veel orchideeën, goed onderhouden, de moeite waard. Een beetje door de stad gereden en op een 70 meter hoge uitkijktoren kregen we een prachtig uitzicht over Kuching. Het laatste item vandaag was het Sarawak Cultural Museum, waar allerlei inheemse dieren (opgezet) waren tentoongesteld. Helaas verboden om er foto's te maken. Onvoorstelbaar wat een variëteit aan diersoorten. Op de bovenverdieping was meer te zien over de diverse stammen die in Sarawak wonen. Op de terugweg werden we afgezet bij een Cyber Café, daar hebben we afscheid genomen van onze uitstekende gids. In het café stonden 18 computers met een supersnelle Internetverbinding. Veertig minuten internetten voor
RM 3,50. (€ 0,90 !)Terug in het hotel CNN gekeken: over de oorlog in Irak en SARS komt ook al dichterbij..

DAG 7   vrijdag 21 maart
Kuching - Miri - Mulu
Vandaag werden we om 8.45 uur opgehaald voor onze vlucht naar Miri. Alles weer stipt op tijd. In Miri werden we opgewacht door iemand van Borneo Adventure die onze tickets had voor de vlucht naar Mulu.

Ergens in een hoekje van een hangar stonden wat stoelen met een bureau: de vertrekhal. Eerst moest onze bagage en daarna moesten we zelf op een weegschaal om gewogen te worden. Dat was schrikken! Er konden maar 19 personen mee met het vliegtuig en als de mensen (met hun bagage) te zwaar waren lieten ze gewoon wat vracht staan... Vanuit het vliegtuig hadden we een schitterend uitzicht op het tropische regenwoud. Bij aankomst in Mulu stond onze gids Gabril ons al op te wachten. Het goot van de regen. Eerst naar het Royal Mulu Resort om onze bagage op de kamer te zetten.

Zaklamp en plastic regenjassen gekocht. We hadden veel beter een poncho van huis mee kunnen nemen, die gaat overal overheen en het fototoestel en het rugzakje passen er makkelijk onder. Om even na drieën gingen we weer op pad. Eerst 3 kilometer lopen over een soort houten steiger door het regenwoud. De regen kwam met bakken uit de lucht, het fototoestel zat in een plastic zak, lastig foto's maken. Omdat het toch nog zo'n 30ºC is met een luchtvochtigheid van 100% besloegen onze brillen steeds, dus het zicht was niet helemaal optimaal. Eerst naar Lang's Cave, genoemd naar de man die hem heeft ontdekt. Heel groot met veel stalagmieten en stalactieten. Binnen regent het af en toe net zo hard als buiten. Het water zakt gewoon door de kalksteen heen. Met lampen is deze grot behoorlijk verlicht en er zijn steigers in gebouwd om over te lopen. Daarna naar Dear Cave daar vlakbij. In deze grot leven twee miljoen vleermuizen. Doordat het zo nat was hadden we geluk, want dan stinkt de mest op de grond niet zo erg. Alles zit onder de vleermuizenpoep: de steigers, de leuningen en de grond is behoorlijk glad. Oppassen en vooral niet vallen! Hier was onze zaklamp echt onmisbaar. In deze grot is ook het profiel van Abraham Lincoln te zien, heel apart. Het was de bedoeling dat we het uitvliegen van de miljoenen vleermuizen, tegen de avond, zouden zien, maar als het zo hard regent blijven ze liever binnen en gelijk hebben ze. Dus gingen we meteen weer terug naar ons hotel, waar we doorweekt aankwamen, maar dat was helemaal niet erg, omdat het absoluut niet koud was. Ook dit is een schitterend hotel, helemaal van hardhout gebouwd. Onze kamer was heel groot en van alle gemakken voorzien.

DAG 8   zaterdag 22 maart
Penan - Wind & Clearwater Caves - Miri - Kota Kinabalu
Vandaag om 7.00 uur opgestaan, spullen ingepakt en gaan ontbijten. Het is het gelukkig droog. Jammer dat we hier maar één nacht hebben geslapen. Om 8.30 uur met een longboat de rivier op. Eerste stop bij een Penan nederzetting. Deze voormalige nomadenstam verdient nu wat bij door souvenirs aan de toeristen, die voornamelijk uit Maleisië komen, te verkopen. Vrij druk, er was bijna filevorming op de rivier. Daarna doorgevaren naar Wind Cave. Ook al zo'n gigantische grot. Onderweg kwamen we nog een behoorlijke slang tegen, niet hard weggelopen, maar eerst een foto gemaakt. Toen naar de Lady Cave en de Clearwater Cave. Daarvoor moesten we een trap op van zo'n 200 treden en dat viel niet mee in deze warmte. Allebei weer schitterende grotten. Toch ook weer anders dan die van gisteren. Door de Clearwater Cave loopt een rivier die ondergronds een lengte heeft van 107 kilometer. Deze grotten hebben dezelfde ingang en daar groeien zeer zeldzame planten, waaronder de éénbladige plant, Monophyllaea glauca, die alleen hier in Mulu voorkomt. De trap terug was gelukkig een stuk eenvoudiger. Beneden stond de picknicklunch al klaar, die vanaf ons hotel door de gids was meegenomen. Met de boot weer terug richting Royal Mulu Resort. Onderweg werden wij, met onze gids, afgezet bij het vliegveld. (klein stukje lopen). Ons vluchtschema was ineens gewijzigd. Dat gebeurt hier wel vaker met binnenlandse vluchten. In plaats van rechtstreeks naar Kota Kinabalu op Sabah, moesten we eerst weer terug naar Miri om daarvandaan naar Kota Kinabalu te vliegen. De aansluiting klopte ook niet echt. Daardoor kregen we de gelegenheid om nog 3 uur in Miri rond te kijken. Alles prima geregeld door iemand van Borneo Adventure. Anders hadden we ruim 4 uur moeten rondhangen op Miri Airport. Om 20.00 uur waren we op onze kamer in het Promenade Hotel in Kota Kinabalu.

DAG 9  zondag 23 maart
Kinabalu Botanical Park
Vandaag werden we om 8.30 uur afgehaald voor onze tour naar Kinabalu Park (88km van Kota Kinabalu). Dit was weer een stukje privé tour: wij tweeën, de gids/chauffeur en een stagiaire. Allebei spraken heel goed Engels en tijdens de twee uur durende autorit hebben we heel wat informatie over onze landen uitgewisseld. Zo moet een man in Sabah, die wil trouwen, nog steeds een bruidsschat betalen aan zijn schoonvader:één waterbuffel per paal waar het huis van zijn toekomstige bruid (dus van haar ouders) op is gebouwd. Hoe leg je aan iemand uit dat als het in de winter bij ons onbewolkt is dat het dan vaak vriest en als dat in de zomer gebeurt, dat het dan juist warm is. Of: waarom zijn bij ons de bomen in de winter kaal, lopen weer uit in het voorjaar, zijn groen in de zomer en geel-oranje-rood in de herfst??? Kinabalu Park ligt op 1590 meter hoogte en het is er 21-26ºC. Mount Kinabalu is 4100 meter hoog en daar kun je helemaal naar boven, want het is een 'makkelijke' berg. Dat hebben wij toch maar niet gedaan.

Wij zijn met gids Agnie van het Park een boswandeling gaan maken. Onderweg vertelde ze van alles over de bomen en planten die we tegenkwamen. Toen we terugkwamen van de boswandeling begon het net te regenen. Toch nog even de tuin in waar ze allerlei inheemse planten hadden verzameld, waaronder vrij veel orchideeën. Angie vroeg ook nog naar onze tulpen en ze kende zelfs het verhaal van Hans Brinker die met zijn duim een gat in de dijk had gestopt!! Na de lunch nog een 20 minuten durende diashow over Kinabalu Park. Interessant. Op de terugweg naar Kota Kinabalu nog een stop bij een souvenirmarkt. Toen begon het echt te hozen. Om 17.00 uur weer terug in ons hotel. Ondertussen regent het nog steeds. 's Avonds wat gaan eten in Ocean Seafood Village, vlak naast ons hotel. Gigantisch restaurant met allemaal aquariums. Super eten. Zo vers krijg je de vis maar zelden op je bordje!!

DAG 10  maandag 24 maart
Kota Kinabalu  - Sandakan - Selingan
Vandaag heel vroeg op, ontbijten en om 6.00 uur naar de luchthaven. Om 7.00 uur ging ons vliegtuig naar Sandakan. Slechts een half uurtje vliegen. (met de auto ongeveer 8 uur rijden) We werden in het centrum van Sandakan afgezet om wat rond te kunnen kijken, want om 10.00 uur vertrok onze boot naar Selingan Turtle Island. Daardoor konden we nog een hele grote, leuke en gezellige vis- en groentemarkt bekijken. Iedereen zei ons heel vriendelijk gedag en een aantal wilde zelfs dat ik een foto van ze maakte.

Met een grote speedboot met twee 70 pk buitenboordmotoren was het een uur varen naar het schildpadden eiland. Helaas was daar de stroomgenerator uitgevallen, waardoor het bloedheet was op de kamer. Aan het eind van de middag was dat gelukkig weer verholpen en deed onze airco het weer.
Er mogen maar 38 toeristen tegelijk op het eiland, anders wordt het te druk. Even heerlijk gezwommen. Er ligt heel veel afgebroken koraal op de bodem, dus wel met slippers aan de zee in. Na het diner moesten we in het restaurant wachten tot er eventueel schildpadden aan land zouden gaan om eieren te leggen. Op het strand lopen mensen die daarover verslag uitbrengen. Er was geen schildpad te bekennen deze avond, dus we zijn maar naar bed gegaan. De volgende dag hoorden we dat men om 2.30 uur kon gaan kijken naar een schildpad, die eieren legde. Wij hebben wel wat foto's gekocht. Dat moet toch, want je mag er zelf geen foto's van maken.

DAG 11  dinsdag 25 maart
Sandakan - Gomantong Caves - Sukau
Vanochtend vroeg op, zonder ontbijt om 7.00 uur met de boot naar Sandakan terug. Daar eerst ontbeten en toen naar het Sepilok Orang Utan Rehabilitation Center, waar ze de apen weer laten verwilderen en zo klaarmaken om weer terug de jungle in te gaan. Het betreft hier vaak apen die als huisdier hebben gediend, weesapen en apen die uit hun stukje jungle zijn verdreven, omdat dat gekapt is om er bijvoorbeeld een palmolieplantage op te zetten. Wij konden kijken bij het voederen op het laatste station. Dan zijn ze praktisch klaar om de jungle weer in te gaan en zelf hun kostje weer te zoeken. Er kwam maar één zwangere Oerang Oetang opdagen. De rest bleef weg omdat zij zo agressief was naar soortgenoten.
We kregen ook nog een videofilm te zien waarin de hele gang van zaken rondom de rehabilitatie van de Oerang Oetans lieten zien.  Na de lunch in het Sepilok Resort gingen we naar de Gomantong grotten, waar heel veel vogelnestjes (voor in de soep) vandaan komen. Er leven in deze grot twee miljoen swiftlets, een soort zwaluw en wel 20 miljoen kakkerlakken. Onvoorstelbaar... en stinken..... Overal vogelpoep, dus ook in mijn nek! Tegenwoordig gebeurt het plukken van de vogelnestjes onder toezicht van de regering. Alles wordt zeer streng bewaakt in verband met mogelijke diefstal. Per kilo leveren deze vogelnestjes, afhankelijk van de mate van vervuiling door veertjes, tussen de €500,- en €1750,- op! Per oogstperiode van twee weken (drie keer per jaar) plukken ze zo'n 2000 kilo. Vervolgens gingen we naar het Kinabantang Wildlife Reservaat. Eerst even wat gedronken en ingecheckt in de Kinabantang Riverside Lodge en om 16.15 uur in een boot de Menangul rivier op, om de daar in het wild levende beesten te zien. We hadden geluk. Ontzettend veel apen, waaronder de alleen op Sabah voorkomende neusaap (Proboscis Monkey), slangen, varanen, vogels etc., van alles kwamen we tegen onderweg. We zagen van heel dichtbij  een groep neusapen, één mannetjesaap, die trots met zijn "chilipeper" zat te pronken en ongeveer acht vrouwtjes en een aantal jongen. Verderop stak er een andere groep neusapen de rivier over, met gigantische sprongen van tak naar tak. Heel spectaculair. Tegen zevenen waren we weer terug in de Lodge. Op onze kamers lag voor iedereen een sarong, die we tijdens het diner moesten dragen. Eerst kregen we nog les hoe we die sarong om moesten doen. Internationaal gezelschap bij het diner, 14 mensen. Heel lekker eten en heel gezellig.

DAG 12   woensdag 26 maart
Sukau - Sandakan - Kota Kinabalu

Om 8.45 uur gingen we met de speedboot over de rivier naar Sandakan. In het begin werd er langzaam gevaren om eventueel nog wat dieren op te sporen. Een arend en een stuk of 15 neusapen gezien. Deze apen waren een stuk schuwer dan die van gisteren, als we dichterbij kwamen gingen zij er vandoor.
De veerboot waarmee vrachtauto's naar de overkant van de rivier gebracht worden is ook wel heel apart. Een wonder dat dat goed gaat! Op het laatste moment bleek onze vlucht naar Kota Kinabalu, die voor 15.15 uur gepland stond, verzet te zijn naar 17.00 uur.

Gelukkig konden we door de inspanning van onze gids en Borneo Adventure nog mee op de vlucht van 13.00 uur. Dat scheelde ons zo maar even 4 uur rondhangen, klasse!In Kota Kinabalu stond er alweer iemand klaar om ons naar het Promenade Hotel te brengen. Mooie kamer, compleet met een safe in de kast. Heel handig. 's Middags wat rondgekeken in de stad.

DAG 13   donderdag 27 maart
Kota Kinabalu

Vandaag om 9.00 uur op pad gegaan, gewoon maar wat gaan lopen. Het stikt hier van de winkeltjes en eetstalletjes. Een overdekte Philippinomarkt met T-shirts, souvenirs en handwerk bekeken.
Behoorlijk druk en heel smal, pas op voor zakkenrollers. Iets verder was de vis, vlees, groente en fruitmarkt. Lege waterflessen worden gewoon gevuld met leidingwater, opletten dat de fles nog verzegeld is als je drinkwater koopt.
Tussen de middag wat gaan eten bij een tentje dat vol zat met locals. De sateh kost overal € 0,10 per stokje, vers van de bbq en een bak soep kost € 0,65. En dat is echt lekker.
Het was inmiddels weer eens gaan stortregenen dus maar een warenhuis ingegaan en daar wat rondgekeken. Eind van de middag weer terug naar ons hotel. De oorlog in Irak gaat maar door en SARS komt steeds dichterbij.....

DAG 14   vrijdag 28 maart
Kota Kinabalu
Weer om 9.00 op pad gegaan, nu een andere kant op naar de oude Clocktower. Vandaag is het echt heel warm. We zijn nog even bij de ferryhaven gaan kijken, grappig gezicht al die mensen met zwemvesten. Inmiddels hadden we wel zin in een beetje strand en zee. Even geïnformeerd: daar moeten we dus een half uur met een taxi naar toe rijden. Vanuit onze kamer het weer bekeken, maar Mount Kinabalu zat alweer in een dikke donkergrijze wolk. Dat betekende meestal dat het om een uur of drie gaat regenen. Eerst maar wat gaan eten, bij Kentucky Fried Chicken. Deze keer, even een keertje geen rijst...  Om half drie ging het inderdaad weer regenen, daarom noemen ze het waarschijnlijk ook een tropisch regenwoud.

DAG 15   zaterdag 29 maart
Vandaag is het lekker zonnig weer, dus gaan we met een taxi naar het Tanjung Aru Beach, vlakbij het vliegveld. Even een dagje lekker niets doen. Wij zijn daar de enige toeristen en er is wat jeugd aan het voetballen. Verder helemaal leeg. Lekkere zee, mooie zandbodem die heel langzaam afloopt, een oase van rust. Oppassen voor verbranden, dat is in 5 minuten gebeurd als je pech hebt. Gelukkig staan er wel wat bomen die voor schaduw zorgen. Halverwege de middag terug naar ons hotel. Op de kamer eerst even bijgekomen van de warmte. Om een uur of vijf begon het weer eens zachtjes te regenen....

DAG 16   zondag 30 maart
Kota Kinabalu
Na het ontbijt zijn we naar de zondagsmarkt gegaan. Gezellige markt, waar ze allerlei planten (orchideeën), aquariumvissen, souvenirs, kleding etc. etc. verkochten. Om 14.00 uur waren we weer terug in het hotel. Er kwam alweer een vreselijk donkere lucht aan. Naar het zwembad gegaan, was wel even lekker. Het is de hele verdere dag droog gebleven gelukkig. 's Avonds al even een stukje koffer ingepakt. Morgen gaan we naar Kuala Lumpur.

DAG 17   maandag 31 maart
Kota Kinabalu - Kuala Lumpur
Vandaag werden we om 9.00 afgehaald voor onze vlucht van Kota Kinabalu naar Kuala Lumpur per MH2605, vertrek 10.35 uur, aankomst 13.00 uur. Om 14.30 uur konden we inchecken in het Corus Hotel, vlakbij de Petronas Twin Towers. Daarna eerst even op onderzoek uit. Hoe werkt de metro? Er is een halte vlakbij ons hotel. De hele stad door voor € 0,60 per persoon. Elke 10 minuten een trein. Hier leven heel veel moslims en er zijn veel moslim restaurants waar absoluut geen alcohol geschonken wordt. 's Avonds met de metro naar de Chinese wijk gegaan. Hele leuke, drukke avondmarkt met nep merkshirts, nephorloges, nepluchtjes en ook veel portemonnees en souvenirs. Alles heel goedkoop.

DAG 18   dinsdag 1 april
Kuala Lumpur
Na het ontbijt met een taxi naar het Bird Park gereden, 's werelds grootste overdekte (met gaas) vogelpark. Het is een enorm park met een grote verscheidenheid aan vogels.

Hier hebben we o.a. de Hornbill (neushoornvogel) van dichtbij kunnen zien. Schitterend. Daarna naar de overkant, naar de Orchid Garden. Jammer genoeg niet veel botanische soorten, wel veel dendrobium- en vandakruisingen. Vervolgens naar de vlindertuin. Hier zijn heel veel verschillende vlinders te zien, waaronder de Atlas vlinder, met een vleugelspanwijdte van 25 centimeter. Nog even naar de Jalan Bukit Bintang gegaan. Een drukke straat met warenhuizen, restaurantjes en winkeltjes. Om een uur of drie waren we weer terug in het hotel. Lekker naar het zwembad, even relaxen. 's Avonds naar de Central Market, eens een keer geen telefoons en CD's, maar batik, tin, houtsnijwerk enz

DAG 19   woensdag 2 april
Kuala Lumpur
Vandaag om 9.00 uur op pad gegaan. Weer een ander stuk van de stad gezien: Jalan Sultan Ismail, Jalan Bukit Bingi. Ook nog naar het mooie oude stationsgebouw gelopen. 's Middags naar het zwembad en daarna naar Imbi Plaza, een warenhuis vol met computerspullen en illegale software. Heel chaotisch, wel leuk.

DAG 20   donderdag 3 april
Vandaag verliep eigenlijk net zoals de laatste paar dagen: 's ochtends de stad in, om een uur of drie terug, even naar het zwembad en dan om een uur of zes weer op pad. Deze keer weer naar Chinatown. Daar wat gekeken en gegeten. Om 21.30 uur waren we weer terug in het hotel. Naar CNN gekeken. SARS is al in Borneo...

DAG 21   vrijdag 4 april
Kuala Lumpur
Na het ontbijt zijn we naar de Petronas Twin Towers gegaan. Je kunt daar vanaf de verbindingsbrug tussen de towers de stad overzien.

Je moet eerst aan een loket een gratis kaartje halen, dan ga je door de scanner, want ze zijn heel bang voor aanslagen. Per groep (lift vol) ga je naar boven, naar de 41e verdieping op 170 meter hoogte. De lift gaat één verdieping per seconde, dat is ongeveer 150 km/u! Je mag 10 minuten op de brug. Het is een schitterend gebouw, allemaal rvs en een prachtig uitzicht. Vervolgens zijn we naar de Menara Kuala Lumpur Tower gegaan. Ook hier (gelukkig) met een zeer snelle lift naar boven, maar nu naar 276 meter hoogte. Hier kun je helemaal rond lopen, met een koptelefoon en een cassettebandje voor extra info. Het was gelukkig helder weer en het uitzicht was schitterend. Op de terugweg bij het Suria KLCC warenhuis wat spullen gekocht voor een home made lunch op de kamer.
De rest van de middag heerlijk in de schaduw aan het zwembad gelegen. Prima uit te houden zo. Naar CNN gekeken, SARS zit ons nu echt op de hielen!

DAG 22   zaterdag 5 april
Kuala Lumpur - Amsterdam
Dit is helaas alweer de laatste dag van onze vakantie. vanmorgen zijn we naar de Royal Selangor Club, het Sultan Abdul Samad gebouw en meer fraaie gebouwen in die buurt gaan kijken. Prachtig. Vandaar naar de Central Market en nog even een stukje China Town daar vlakbij. Wat gegeten in een Thai's restaurant in de Central Market, heerlijk. Om 14.30 uur waren we weer terug in het hotel. Het is heel warm buiten, misschien wel de warmste dag van de hele vakantie. Verder een beetje rustig aan gedaan. We hadden de kamer extra bijgeboekt, dus we konden gewoon op de kamer blijven. Op het gemak onze koffers pakken en nog even lekker douchen. Om even na achten naar beneden om uit te checken. Onze taxi die ons naar de luchthaven zou brengen was weer prima op tijd. Op de luchthaven liep de helft van de mensen met een monddoekje voor. Maar er werd absoluut niet op SARS gecontroleerd, vreemd! Ons toestel vertrok om 00.30 uur, met drie kwartier vertraging. We hebben tijdens de vlucht heel wat kunnen slapen gelukkig.

Dag 23   zondag 6 april
Aankomst Amsterdam 06.35 uur.
Om 7.20 uur waren we weer veilig op Nederlandse bodem. We zijn inmiddels best wel wat gewend, maar dit was echt een fantastische vakantie, goed georganiseerd, heel veel gezien en heel veel beleefd, super!Dit soort vakanties blijft toch naar meer smaken.....

Martin en Ineke Fierlier

Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Copyright © 2001 - 2024 WINT All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite