THE
MALAYSIA
SITE

 
Algemeen

-- Afdingen
-- Batik
-- Boeken
-- Chinees Nieuwjaar
-- Chinese Maleiers
-- Deepavali
-- Drinkwater
-- Festiviteiten
-- Geschiedenis van MaleisiŽ
-- Homestay in MaleisiŽ
-- Klimaat en Geld
-- Koning - de huidige
-- Koophuis MaleisiŽ
-- Landkaart
-- Loi Krathong
-- Meren in MaleisiŽ
-- Pasar Malam
-- Pensioen MaleisiŽ
-- Politiek MaleisiŽ
-- Ponggal
-- Singapore - Hotels
-- Singapore - Oostkust
-- Singapore - Johor Bahru
-- Singapore - KL
-- Singapore - KL per trein
-- Songkran
-- Speelfilms
-- Studeren MaleisiŽ
-- Strandhotels MaleisiŽ
-- Telefoneren
-- Tips
-- Thaipusam
-- Trouwen MaleisiŽ
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melakka
De Highlands
De Westkust
De Oostkust
Sabah
Sarawak
Kedah
Labuan
Sepang
MaleisiŽ Specialisten
MaleisiŽ met kinderen
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Reisverslagen
De Maleise Keuken
Golf & Golf Clubs
Tickets MaleisiŽ
Reisaanbiedingen
Links
Contact
 



Singapore - Johor Bahru

 

De goedkoopste manier om van Singapore naar Johor Bahru te reizen is met bus nr. 170. Deze kun je nemen op het busstation in Queen Street of bij de bushalte in de Rochor Canal Road  (net nŗ Sim Lim Square).
De prijs van het busritje bedraagt S$1.60. De bussen rijden elke dag van 05.20 tot middernacht 00.10. 

De bus stopt bij het "Singapore Checkpoint". Dit is de controlepost aan de kant van Singapore. Je moet hier door de immigratie en de bus wacht niet op je, maar rijdt door. Zorg er dus voor dat je alles bij je hebt: bagage en je buskaartje. Als je klaar bent, houd je je kaartje gereed, want je stapt meteen op een andere bus nr. 170, die langs komt. Je hoeft niet opnieuw te betalen, als je je kaartje laat zien.

De bus stopt opnieuw bij het "Malaysian Checkpoint". Dit is de controlepost aan de Maleise kant van de grens. Deze bevindt zich aan de andere kant van de weg, die Singapore met MaleisiŽ over het water verbindt. Je moet hier weer uit de bus om weer naar de immigratie te gaan. Je moet een formulier invullen en door de douane. Nogmaals: de bus wacht niet op jou! Je hebt dus je bagage en buskaartje bij je! Als je klaar bent, kun je weer in de volgende bus nr. 170 stappen en je reis vervolgen.

Na de douane en immigratie kun je ook gewoon Johor Bahru inlopen, maar het is waarschijnlijker, dat je verder wil reizen in MaleisiŽ. De bus gaat eerst naar een winkelcentrum: Komtar Shopping Centre (aan de Jalan Tun Abdul Razak). Daarna gaat hij naar de Larkin Bus Terminal (aan de Jalan Datin Halimah in een buitenwijk van Johor Bahru). Vanaf dit busstation kun je naar zowel de Oostkust als naar Kuala Lumpur reizen.

 

Larkin busstation in Johor Bahru
Larkin Bus Terminal in Johor Bahru

De Johor Causeway is een 1056-meter lange verbindingsweg, die de stad Johor Bahru met de wijk Woodlands in Singapore over het water verbindt. Het is een soort "damweg". Deze weg is tegelijk een autoweg, spoorweg en voetpad. Er loopt ook nog een pijpleiding, waar men water vanuit MaleisiŽ naar Singapore pompt. De "causeway" sluit in Johor aan op de  Skudai Highway en in Singapore aan de Bukit Timah Expressway. Er rijden dagelijks gemiddeld zo'n 60.000 voertuigen over deze "causeway".
MaleisiŽ heeft voorgesteld om deze damweg te vervangen door een brug. Daar is men nu mee bezig.
De verhoudingen tussen de twee landen zijn nog niet optimaal. Ze hebben o.a. verschil van mening over de (leiding-)waterprijs.

Causeway

   

MaleisiŽ Singapore Second Link Crossing (Secondlink).
Bij de passage van MaleisiŽ en Singapore, is er geen gemakkelijke manier dan de Second Link te nemen. Brede snelwegen zorgen voor een snelle, vlotte doorgang. Tweede Link is de voor de hand liggende keuze voor zowel mensen, als goederen die tussen Singapore en MaleisiŽ vervoerd worden.

Of je het nu de "MaleisiŽ-Singapore Second Crossing ' heet, of' Tweede Crossing 'of zelfs' Linkedua ', de tweede link verwijst naar de brug, die het traject tussen Singapore en MaleisiŽ overspant. Het strekt zich over een totale lengte van 44 km van Tanjong Kupang uit, die via Senai en Tanjung Kupang in Johor naar Tuas in Singapore leidt.

De Second Link is voor het eerst opengesteld voor het verkeer op 2 januari 1998. Het werd officieel geopend op 18 april van datzelfde jaar door de toenmalige premiers van beide landen, namelijk Dato 'Seri Dr Mahathir Mohamad van MaleisiŽ en de heer Goh Chok Tong van Singapore.

De Malaysia-Singapore Second Crossing luidde een nieuw tijdperk tussen beide landen, en versterkte daarmee de economische en sociale banden. Vandaag is de Malaysia-Singapore Second Crossing, ook wel bekend als "de tweede link". Het biedt een snelle inklaring van goederen en een zorgeloos reis voor pendelaars. Deze alternatieve route in plaats van de Causeway is zeker veel sneller, eenvoudiger en veiliger. De tweede link wordt al beschouwd als de voor de hand liggende keuze voor het vervoer van personen en goederen tussen MaleisiŽ en Singapore.

 


2nd Link Bridge

 

Google

 

 

Copyright © 2001 - 2018 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite