THE
MALAYSIA
SITE

 

Vervoer
- Afstandtabel
- Air Asia
- Air Asia LCC Terminal
- Airport Hotels
- Beenruimte Vliegtuigen
- Bussen
- Berjaya Air
- E & O train
- Firefly (Low Cost Airline)
- Highway (NSE)
- Highway (NSE)- Routekaart
- Huurauto's
- Huurauto's Rij-tips
- Jungle Train
- Maleise auto's
- KLIA - airport
- KLIA - naar Kuala Lumpur
- MASwings (Borneo)
- MASwings Network (Borneo)
- Malindo Air
- Malindo Air Network
- Parkeren op Schiphol
- Plaza Premium Lounge
- Taxi's
- Transit Passagiers
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melakka
De Highlands
De Westkust
De Oostkust
Sabah
Sarawak
Perlis
Kedah
Labuan
Sepang
Maleisië Specialisten
Maleisië met kinderen
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Tijger

Reisverslagen
De Maleise Keuken
Golf & Golf Clubs
Tickets Maleisië
Reisaanbiedingen
Links
Contact
 



 

Tips voor het rijden.

 



De vakantieperiode breekt weer aan en voor diegene die met een auto/motor/brommer erop uitgaan, hierbij enige tips, alle uit persoonlijke waarneming.

Algemeen:
Maleisië heeft i.h.a. een uitstekend wegennet en het kan een waar genoegen zijn er rond te toeren. De snelwegen zijn vergelijkbaar met Nederland maar minder druk, behalve dan bij Kuala Lumpur en Johor Bahru.
Er is echter een aantal zaken waar je terdege rekening mee moet houden, zoals het kampung gedrag van de brommertjes en de ‘rijvaardigheden’ van sommige weggebruikers. Velen hebben vroeger hun rijbewijs ‘gekocht’ en dat uit zich soms in een voor ons onvoorspelbaar weggedrag.

1) De Brommertjes.
Er zijn veel meer brommers dan in Nederland. Ze zijn bijna allen opgevoerd (soms tot 90km/u) en kunnen een ware plaag zijn.

a. Snelle jongens: Hij (en jong) haalt je links/rechts, vaak rakelings in. Toeteren of gebaren halen niets uit. Ze zijn dan al lang weg.

b. Bij Stoplichten: Bij een stoplicht word je al snel omringd door brommers, die het leuk vinden om aan het gas te draaien, dus zuig maar geen buitenlucht aan. Trek voorzichtig op om ze niet te raken, zelfs al is de verleiding groot om het wel te doen.

c. Bij Regen: Het kan fors regenen in Maleisië. Dus wat doen de brommers, ze gaan schuilen onder viaducten of in tunnels, waarbij er soms zoveel staan, dat de rechterbaan wordt geblokkeerd. En als het zeer hard regent, zie je ze pas op het laatste moment!

2) Rood Licht Betekent Niet Altijd “Stop”.
Als je licht op groen springt kun je nog wel eens iemand tegenkomen, die door rood is gereden. Dus trek niet te snel op.

3) Links Inhalen.
De rechterbaan heet de snelle baan te zijn, maar sommigen blijven er als zombies op plakken. Velen halen dan links in en gebruiken soms daarbij hun richtingaanwijzer. Dus wil je naar links, let dan goed op met name op (alweer) brommertjes!

4) Oude Vrachtauto’s.
Er rijden nog steeds zeer veel oude vrachtauto’s (lorries) rond. Te herkennen aan halve of helemaal geen deuren. Zwaar beladen tegen een heuvel op gaat het dan stapvoets. Wees daar op bedacht als je op de linkerbaan zit!

5) Invoegen.
Vaak stopt men niet komende vanuit een zijweg. Velen vragen zich alleen af “kan die auto nog remmen?” Is het antwoord ja dan schiet hij zo de weg op.

6) Alarmlichten.
Sommigen gebruiken de alarmlichten ook bij hevige regenval of in een tunnel. Deze hebben dus geen hulp nodig.

7) Richting Aangeven?
Velen hebben blijkbaar het pookje nog niet gevonden en geven geen richting aan als ze van richting of baan veranderen.

8) Spiegels.
Spiegels worden gebruikt om te kijken of je haar cq. make-up goed zit, niet om op het verkeer te letten. Ga er dus maar van uit dat ze je niet zien.

9) Files Moeten Worden Ingehaald.
Wees niet verbaasd als een enkele baan plotseling 3 banen worden. Zelfs de baan van de tegenliggers wordt gebruikt en bij een tegenligger wordt het prakken. Gek genoeg protesteert bijna niemand hiertegen. Probeer dat eens in Nederland.

10) Licht Aan in het Donker?
Het kan even duren eer Maleiers zich realiseren dat het donker is. Zelfs als ze hun licht aan doen heb je geen garantie dat alle lampen branden. APK kennen we hier niet.

11) Waar Zit De Baby?
Je staat werkelijk te stuiteren als je baby's bij de bestuurder op schoot ziet zitten of jonge kinderen die gewoon voorin staan. Mocht zo’n auto (vaak een Kancil) bij een botsing geraken of fors moeten remmen, dan is het leed vaak niet te overzien.

12) Snelheidscontroles (Speed traps).
Op hoofd- en snelwegen worden vaak camera’s gebruikt in combinatie met een road block. Let vooral op bij viaducten, daar zie je ook de meest Maleiers afremmen. Word je aangehouden op rustige wegen, dan wordt soms een ‘deal’ voorgesteld (coffee money).

13) Benut Elke Ruimte.
Net als in NL wordt afstand houden met je voorganger onmiddellijk afgestraft.

14) Chaos Op De Weg
Gedurende Hari Raya en Chinees Nieuw Jaar kun je beter de hoofdwegen mijden. Honderdduizenden ‘balik kampung’ ofwel gaan terug naar hun vroegere dorp. De meeste doden vallen dan ook gedurende deze drukke tijden. Denk hierbij maar aan die Kancil volgestouwd met 7 kinderen en hun ouders.
Dit is een goede tijd om eens rustig de stad te verkennen.

 

 

 

 

Copyright © 2001 - 2017 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite