THE
MALAYSIA
SITE

 

Vervoer
- Afstandtabel
- Air Asia
- Air Asia LCC Terminal
- Airport Hotels
- Beenruimte Vliegtuigen
- Bussen
- Berjaya Air
- E & O train
- Firefly (Low Cost Airline)
- Highway (NSE)
- Highway (NSE)- Routekaart
- Huurauto's
- Huurauto's Rij-tips
- Jungle Train
- Maleise auto's
- KLIA - airport
- KLIA - naar Kuala Lumpur
- MASwings (Borneo)
- MASwings Network (Borneo)
- Malindo Air
- Malindo Air Network
- Parkeren op Schiphol
- Plaza Premium Lounge
- Taxi's
- Transit Passagiers
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melakka
De Highlands
De Westkust
De Oostkust
Sabah
Sarawak
Perlis
Kedah
Labuan
Sepang
Maleisië Specialisten
Maleisië met kinderen
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Tijger

Reisverslagen
De Maleise Keuken
Golf & Golf Clubs
Tickets Maleisië
Reisaanbiedingen
Links
Contact
 



 

Jungle trein
"Bussen rijden sneller en zijn comfortabeler dan treinen. Toch heeft zo'n boemeltrein door het oerwoud zijn charme"

Ben van Wijnen


Er is een druk treinverkeer rondom Kuala Lumpur naar de voorsteden en de luchthaven, maar als je naar het Noorden wil rijdt er per dag (momenteel) twee keer per dag een trein. Eentje vertrekt er om 14.55 van KL Sentral en komt dezelfde dag om 23.15 aan in Butterworth en de andere vertrekt om 19.50 en arriveert de volgende dag om 6.04 in Butterworth. Dit allemaal volgens het diensrooster. 

 

Near Kuala Lipis
De trein in de buurt van Kuala Lipis (foto Bill & Jaz)

Reizen per trein is wel goedkoop. Ik zal een voorbeeld noemen:

Je wilt vanuit Kuala Lumpur per trein naar Langkawi. De treinreis begint op KL Sentral  en de vertrektijd is 21.30. Veel zul je niet dus niet vanuit je wagon zien! Je hebt een cabin met 4 bedden en wastafeltje voor 21.30. Veel zul je niet dus niet vanuit je wagon zien! Je hebt een cabin met 4 bedden en wastafeltje voor 4  personen.De prijs is erg aangenaam, want je betaalt voor personen in totaal: RM 160,-  Als het licht wordt, kun je naar buiten kijken. De trein arriveert om ca. 8 uur in Aarau. Daar neem je een taxi voor ca. RM 14,- die je naar de haven brengt voor de overtocht naar Langkawi.


De jungle trein bij het eind van zijn oerwoud trip in Gua Musang. Foto Bill & Jaz

Toch zijn er twee trajecten, die interessant zijn voor ons, als toerist: De "Eastern Oriental Express" en de "Jungletrain"
Deze Jungletrain is meer basic. Je kunt zitten op harde stoelen (hard seaters), maar er zijn uiteraard ook airconditioned wagons met zachte stoelen. Hier kom je de lokale bevolking tegen, die naar een kampong in het oerwoud moet, of marktvrouwen, schoolmeisjes, die op weg zijn van/naar school. Daar  tegenover biedt de "Eastern Oriental Express" veel luxe en wordt er in enkele plaatsen gestopt, waar men een excursie kan gaan maken.
De trein rijdt door het dichte oerwoud van Gemas naar Tumpat, dat 10 kilometer boven Kota Bharu ligt. Als je Kuala Lumpur wilt en je zou deze trein willen nemen, dan moet je naar Gemas, dat een stukje zuidelijker ligt. Dit kun je combineren met een bezoek aan Malakka, Vandaar uit vertrekt de echte jungle trein, die reeds vertrokken is uit Singapore. In Kluang kun je het combineren met een bezoek aan de eilanden van de Oostkust.

 
Logischer is het om eerst Taman Negara te bezoeken. Als je weer vanuit Taman Negara vertrekt en terug komt met de boot in Kuala Tembeling, kun je een taxi nemen naar het dichtstbijzijnde station: Mela of Jerantut.
(Wij namen vanwege de wachttijd gewoon een taxi naar Kuala Lumpur; we betaalden voor 4 personen ongeveer RM150,-) 

Er staan bij aankomst voldoende taxi's klaar om je weg te brengen. De trein moet daar omstreeks 13.00 uur vertrekken en de reis naar Tumpat zal zo'n 8 uur vergen. Meestal loopt de vertrektijd wel uit. Informeer goed, want spoorboekjes kunnen veranderen van dag tot dag!
Vanuit deze plaatsjes (Mela en Jerantut) gaat de trein noordelijk en rijdt door het dichte oerwoud. Af en toe een stop makend bij een kampong om de schoolmeisjes uit te laten stappen, of bewoners in te laten stappen. Maak je niet druk; alles gaat zeer gemoedelijk!
 
Het hele traject heeft slechts één spoor. 
Elke keer als er gestopt wordt (8x), komen er snack-verkopers langs met o.a. kwarteleitjes, litchi's, puddinkjes, zakjes drinken etc.
In de trein ben je als buitenlander een bezienswaardigheid. Vooral als je hebt gekozen voor hard seaters (houten bankjes) en tussen de lokale bevolking zit.
Soms durft de lokale bevolking geeneens tegenover jou (buitenlander) te zitten.
Tijdens het laatste stuk van de treinreis, vanaf Gua Musang,  wordt het landschap anders. De groene jungle maakt plaatst voor een weidser uitzicht met heuvels.
Het is avond lààt, wanneer je in Tumpat aankomt.

Wanneer in Tumpat uit de trein stapt, staan er genoeg taxi's klaar om je naar Kota Bahru te rijden. Geen enkele taxi-chauffeur heeft er bezwaar tegen om enkele hotels af te rijden, wanneer je niet geboekt hebt.
Er rijdt een dagtrein en een nachttrein op het stuk van Gemas naar Tumpat. De dagtrein stopt vaker dan de de nachttrein. Het is dus begrijpelijk, dat deze nachttrein er korter over doet, want minder mensen moeten uitstappen.

Gemakkelijk Trein Tickets boeken
cheap booking
klik op de banner

José had een "hard seater" en schreef over de jungle trein:

"Wij waren op een zaterdag in de trein gestapt. Naderhand werd het best druk,
mede door de schoolvakantie denk ik. In de trein kozen we voor een houten bankje, we dachten welja gewoon doen ( 8 uur). Later werden we 'wat' somberder. Ten eerste is het één spoor, dus bij veel plaatsen stopte de trein, ging een eind terug, bleef weer wachten, en weer terug, en weer wachten (ongeveer drie kwartier bijelkaar) en dat ging wel een stuk of zes keer zo.
Er waren inderdaad airconditioned wagons en af en toe gingen wat mensen daarheen om maar wat af te koelen. Er is ook een nachttrein (express) die zeker een stuk sneller gaat.
Het laatste stuk, wat jij opnoemde (Gua Musang - Tumpat), was voor zover ik mij nog kan herinneren (toen het nog licht was), het mooiste stuk: bergen en een weidser uitzicht dan in het begin, dwz dicht oerwoud. Als je met de trein door dicht oerwoud
dendert zie je alleen een groene waas.
Elke keer als er werd gestopt kwamen er snack-verkopers langs met o.a. kwarteleitjes, litchi's, puddinkjes, zakjes drinken etc. Wat ons ook opviel was dat we best een bezienswaardigheid waren. Vooral kinderen staarden ons ongegeneerd aan. Toen het druk werd durfde niemand tegenover ons te zitten en nadat ik hen aanbood te zitten deden ze dat heel aarzelend. Zien we er zo eng uit dan? Gewoon twee gezonde blonde Hollandse mensen...van rond de 1.80.
Uiteindelijk zijn we om 11 uur 's avonds aangekomen in Khota Baru, dus 2 uur later dan gepland. Was best vermoeiend en naarmate de reis vorderde kan je ook weinig interesse meer opbrengen. Bij aankomst staan er genoeg taxi's klaar. Omdat het avond was en wij erg moe waren hebben we inderdaad  teveel betaald, maar de chauffeur heeft ons langs verschillende hotels gezeuld vanwege het vol zijn i.v.m. de schoolvakantie toen, toch aardig. En via hem zijn we ook aan het verblijf op Perhentian Kecil gekomen:Suria Resort op Coral Bay"

Mela Statiom
Het station van Mela (foto Bill & Jaz)

 


Links en rechts de bedden in de trein.

   Ben van Wijnen

 

 

Copyright © 2001 - 2017 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite