MALAYSIA
SITE

Auto
-- Afstandtabel
-- Bussen
-- Maleise auto's
-- Huurauto's
-- Huurauto's Rij-tips
-- Taxi's
-- Taxi's GRAB
-- Highway - NSE
-- Highway NSE/Kaart
Trein
-- E & O train
-- Jungle Train
-- Sentral KL
Airport
-- Airport Hotels
-- Beenruimte
-- KLIA - airport
-- KLIA - van/naar KL
-- Lounge
-- LCC Terminal
-- Transit Passagiers
Airlines
-- Airlines
-- Air Asia
-- Berjaya Air
-- Firefly Budget Airline
-- Malaysia Airlines
-- MASwings (Borneo)
-- Malindo Air
-- SKS Airways
 
Algemeen
Jungle
Kuala Lumpur
Penang
Langkawi
Melaka
De Eilanden
De Highlands
De Westkust
De Oostkust
Johor
Kedah
Kelantan
Labuan
Negeri Sembilan
Pahang
Perak
Perlis
Sabah
Sarawak
Selangor
Singapore
Terengganu
Kids Club Maleisië
Auto/Bus/Trein
Hotels Reserveren

Tijger

De Maleise Keuken
Golf & Golf Clubs
Rondreis Maleisië
Links
Contact
 



 

GRAB
Uber is over genomen door GRAB
Ben van Wijnen

"Ik heb de afgelopen week vaak een grijpauto gebruikt en heb nooit een probleem gehad met de bestuurder of de airco. tarief was altijd vastgesteld plus tol onderweg en voldoende ruimte. De chauffeurs waren meestal zeer welbespraakt en konden over elk onderwerp met je kletsen."


In Maleisië zijn er vele manieren om je te verplaatsen. De meest gebruikte is de bus. Deze is dan ook het goedkoopste vervoermiddel. Daarnaast heb je ook de trein, maar een taxi is heel populair in de steden en daar buiten. Nadeel van een taxi is, dat je vaak moet onderhandelen over de prijs. Je hebt vaak geen idee hebt hoeveel de rit moet kosten, omdat chauffeurs geen meter hebben (of gewoonweg niet aan willen zetten) of de beschikbaarheid van taxi’s beperkt is. Grab geeft je al direct bij het reserveren een totaalprijs, dus onderhandelen is niet nodig. Vaak heb je binnen 5 minuten een auto voor de deur. Je krijgt altijd een bonnetje na de rit in de mailbox. We kunnen kiezen tussen een gewone taxi of Grab. Over het algemeen zijn de auto's heel netjes. De tegenhanger van Uber was Grab, maar deze is nu geen concurrent meer.
In maart 2018 heeft GRAB alle diensten overgenomen van Uber. Grab betaalt waarschijnlijk enkele miljarden voor de overname. In ruil voor alle diensten krijgt Uber 27,5 procent van de aandelen van Grab. En Uber-topman Dara Khosrowshahi wordt lid van de raad van bestuur van Grab. Het groen van vervoersapplicatie Grab won het meestal van het oranje van Uber in de straten van KL. De brommerkoeriers van Grab met hun groen-zwarte helmen zijn op straat in de meerderheid, een oranje helm van Uber zie je maar af en toe.
Grab kocht alle diensten van Uber in acht landen. Naast Maleisië werd er ook gekocht in onder andere Indonesië, Singapore, en de Filippijnen. Het gaat vooral om personenvervoer, maar Grab neemt ook UberEats over, de dienst die eten bezorgt.
Voor vervoer per taxi kun je in het hotel gerust vragen om vervoer met Grab. In Maleisië is de volgorde eerst Grab, dan een taxi.


In Zuidoost-Azië werkte Grab volgens analisten altijd al slimmer dan Uber. De twee oprichters van Grab komen allebei uit Maleisië, maar leerden elkaar kennen op de Harvard Business School in de Verenigde Staten. In 2012 begonnen ze hun start up MyTeksi uit frustratie over files, in grote steden in Zuidoost-Azië een standaard fenomeen. Al snel veranderden ze de naam in Grab, dat zou in andere landen in de regio beter werken.
Van begin af aan probeerden de twee om samen te werken met lokale taxichauffeurs, in plaats van hen tegen te werken zoals Uber vaak wordt verweten. Ook Grab bood ook eerder dan Uber allerlei soorten van vervoer aan, van brommertaxi’s tot meeliften, een auto helemaal voor jezelf of zelfs busvervoer.
Het werkt. Grab is marktleider in Zuidoost-Azië en groeit hard. Hun applicatie werd naar eigen zeggen al meer dan 90 miljoen keer gedownload en dagelijks zouden vijf miljoen consumenten gebruik maken van de app. Grab heeft meer dan vijf miljoen chauffeurs in bijna 200 steden in de regio. En de markt is nog lang niet verzadigd.
De klanten en diensten van Uber komen dan ook goed van pas voor de uitbreidingsplannen van Grab. In Maleisië en Singapore is Grab net begonnen met bezorgdiensten voor eten. Het liefst wil Grab die éne app, waar klanten alles mee kunnen regelen. Zoals China WeChat en Alipay heeft, een app waarmee je kunt chatten, betalen, verzekeringen afsluiten of bioscoopkaartjes kunt bestellen.
In Singapore introduceerde Grab ook een carpooloptie; daarmee kunnen forenzen uit Maleisië makkelijk in één auto en dus goedkoper heen en weer naar Singapore rijden. En Grab is de eerste die met leaseplannen voor auto’s en brommers kwam, zodat ze nog meer chauffeurs de weg op kunnen sturen.

 

Hoe werkt Grab?
Eerst even registeren. Dit kan ook met Facebook of Google+. Maar wij kiezen voor telefoonnummer. Vul weer je naam in, een geldig e-mailadres en een telefoonnummer. Een verificatie sms zal naar het nummer worden gestuurd. Daarna ben je klaar.
Je kunt nu een rit zoeken. Je ziet, net zoals bij Uber, een kaart met je locatie. Druk op “DROP-OFF” en begin je bestemming te typen. Je krijgt direct suggesties. Selecteer je bestemming.
Je ziet onderaan je schermpje op je mobiel verschillende type Grabs. Vaak is het GrabCar of GrabTaxi. GarbTaxi's zijn taxi’s, die aangesloten zijn bij Grab. Vaak hebben ze een Grab-sticker op de zijkant. Vaak duurder dan de GrabCar en er komt, naast de ritprijs, vaak nog een commissie overheen.
Een GrabCar is de goedkope variant. Vaak zijn het particulieren met een eigen auto. Over het algemeen zijn het nette auto’s.
Onder de zoekschermen voor PICK-UP en DROP-OFF zijn een paar opties.

Cash De manier van betalen. Je kan ook met credit card betalen. Dit raden we af. Contant is altijd beter.
   
Now Je kan een rit inplannen. Als je bijvoorbeeld weet dat je morgen rond 14:15 weg wil kan je dat alvast aangeven. Werkt niet bij alle types van Grab.
   
Promo Promotie of kortingscode.

 

   
Notes to driver Notitie aan de chauffeur. Wij melden vaak dat we twee personen zijn met 2 grote backpacks. Zo voorkom je dat een mini aan komt rijden.

Als alles is ingevuld en goed staat druk je op “Book”. Grab gaat nu op zoek naar een bestuurder. Het algoritme van Grab werkt van dichtbij naar bestuurders die verder weg zijn. Hierdoor hoef je vaak niet zo lang te wachten.
Als een chauffeur de rit heeft geaccepteerd dan zie je de auto op de kaart bewegen. We hebben onze vraagtekens bij deze kaart, want volgens deze kaart rijdt de auto vaak door parken, winkelcentra en water. De geschatte aankomst tijd klopt vaak wel. Ook hier kan het gebeuren dat de bestuurder even belt om de ophaallocatie te bevestigen. Best wel netjes. En natuurlijk krijg je het kenteken van de auto waardoor je kunt uitkijken naar de auto. Als je tijdens de rit besluit ergens anders heen te gaan wordt de prijs natuurlijk hoger.
Als de rit er op zitstaat en de auto is weg, kun je vaak een beoordeling geven hoe de rit is bevallen. Bij Grab kun je alleen beoordelen met een aantal sterren.

 

 

   

   Ben van Wijnen

Web Analytics Made Easy -
StatCounter

 

 

 

 

Web Analytics Made Easy -
StatCounter
Copyright © 2001 - 2024 WINT All Rights Reserved. | Privacy Policy | Facebook: https://www.facebook.com/malaysite